skattjakt.


Igår svängde jag förbi en liten second hand-butik som ligger på min hemväg. Där såg jag ett gäng jättefina pastellgula tallrikar från 50-talet. Det är ingen hemlighet att jag är förtjust i 50-talsdesign. Hela mitt hem är ju i princip ett museum.

Gula tallrikar har jag kikat efter ett tag. Mina koppar som har mönster som går i solgult och marint, och min gustavsbergs eldorado pastell-samling behöver sällskap. Jag har tyvärr bara sex av mina nuvarande tallrikar, vita med ett marinblått mönster.

Och där var de. 12 stycken i en härligt kantig form, några med lite nagg. Bruksskick helt enkelt. Som det ska vara.

Och med en stor skylt: RESERVERAD.

Man kan ju chansa tänkte jag, och frågade snällt om butiksinnehavaren kunde tänka sig att ringa mig om de inte blev uthämtade, och det kunde hon.

De blev inte uthämtade. De bor hos mig nu.

Och nej, bilden gör dem inte rättvisa :) Just gula 50-talspastelltoner på porslin är så vackert.



Kommentarer
Postat av: Mami

Var inte din nya kamera bättre?

Tallrikarna ser jättefina ut!

Postat av: Tina.

Superfina tallrikar, jag håller helt med vad det gäller gult 50-tals porslin.

2009-11-04 @ 20:10:52
URL: http://www.tinalinatiny.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0