balsammetoden - skölj/läggningsvätska.


Ett gammalt husmorsknep för glansigt hår är att skölja det i äppelcidervinäger. Då tvätt är basiskt återställer den sura vinägern hårets ph, vilket var särskilt viktigt förr om åren när man inte var rädd för att ha lut i håret. Jag är dock inte begeistrad i vinägerlukten och föredrar därför öl, vilket har ett ph på ca 4,5 och innehåller en massa smaskiga b-vitaminer. Det ska dessutom vara särskilt bra för lockigt hår, och jag upplever faktiskt att det ger en viss stadga, fråga mig inte hur. Dessutom får håret en jättefin glans.

Ölen häller/kramar jag i i handdukstorrt hår innan jag kammar in gelén med fingrarna. Sen är det bara att krama fram lockarna och låta det självtorka.

Vill man inte dricka upp överbliven öl kan man frysa in den i kuber och plocka fram vid behov. Och nej, håret luktar inte gammal fylla. Torrt luktar det inget och blir det fuktigt doftar det svagt av blommor och bröd.






Kommentarer
Postat av: June

What a waste! Haha. Det där med öl hade jag glömt bort totalt, det snackades mycket om det (typ höhö-snack) på högstadiet. Jag måste prova det någon dag. Men jag vill hellre dricka ölen :/

Sv: Rent hudmässigt är jag inte jättenoga med smink, men är det mineralsmink är det såklart ett stort plus. Eftersom sminket ändå ska tvättas bort är det dock inget måste. Kanske hälften av allt mitt smink är mineralsmink. Rent miljömässigt researchar jag inte heller så himla mycket faktiskt, även där ser jag det som ett plus om märket är öppna med sin miljömedvetenhet och jag gillar ekologiska (och liknande) produkter. Dessutom handlar jag gärna från små märken som har ganska liten produktion. Men nej, jag är faktiskt inte så jättenoga med det. Mest på grund av lathet faktiskt.

2011-08-29 @ 21:46:36
URL: http://junesabstracts.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0