bivaxljus.


För några veckor sedan köpte jag ett kilo ekologiskt bivax av en lokal bioldlare. Det är ett bra tips för övrigt; att höra sig för direkt med odlaren, jag betalade bara en tredjedel av vad jag skulle ha fått betala hos någon av återförsäljaren och det skulle inte ens ha varit ekologiskt.

Hur som, jag tänkte förstås använda bivaxet i min hudvård, men det är verkligen en fantastisk multiråvara. Blandat med olja och citronsaft är det ett utmärkt möbelpolish, tillsammans med olja en utmärkt tassalva till vovven och tillsammans med olja och eteriska oljor fungerar det som hårpomada.

Men det går ju förstås också att göra miljövänliga ljus av det, det avger inga otäcka ångor när det förbränns och luktar dessutom gott. Steksnöre fungerar som veke och ljuset är gjutet i glöggkoppar inhandlade på loppis.

Gör så här:

• Fläta steksnöret och fäst det i något som kan ligga över koppen. Jag använde en strumpsticka.

• Smält bivaxet i ett vattenbad. Sila det genom en bit lakansväv om det är orenheter i.

• Häll bivaxet i koppen och låt stelna. Klipp veken till lagom längd.

Klart!






Kommentarer
Postat av: Agnes

Vad smart! :)



Spännande att du gör egna hudvårdsprodukter. Det händer ibland att jag rör ihop en skrubb eller ansiktsmask men det är ungefär vad jag behärskar. ^^

2011-12-03 @ 23:26:43
URL: http://ekolicious.blogspot.com
Postat av: Ida

Naj vad nice! :D

2011-12-04 @ 18:07:48
URL: http://aidu.blogg.se/
Postat av: jonathan

du är så jäkla pysslig och husmoderlig, jag älskar det! det är inspirerande.

det här gick jag igång på, hur mycket betalade du?



och glöggen sen, var den god? den blir ganska mustig kan jag gissa? åt ölhållet? kan en tänka att det är som glögg på öl, vilken fest i sådana fall!

2011-12-06 @ 09:16:15
URL: http://www.c-o-t-s.tk

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0