recept body butter.


Givetvis kan jag dela med mig av receptet till föregående inlägg. Jag har utgått från detta recept, men anpassat det en aning utifrån mina önskemål. Använd gärna ekologiska råvaror.

Till ca 250 ml färdigt smör behövs:


10 g Kakaosmör
25 g Kokosfett
70 g Sheasmör
5 ml nyponfröolja
15 ml tistelolja
1 ml eterisk citronolja
2 ml E-vitamin
2 g honung

Gör så här:
Smält kakaosmöret och låt det svalna
Hacka övriga fasta fetter.
Vispa fasta fetter med elvisp i ca 5 minuter tills konsistensen är som vispgrädde.
Droppa i övriga ingredienser under vispning.
Vispa i ytterligare 5 minuter tills konsistensen återigen är som vispgrädde.

Klart!

Ingredienserna och andel av dem kan alltså varieras efter vad man själv önskar. Jag valde att förutom tistelolja även ha nyponfröolja som är väldigt torr och snabbt går in i huden, och som ska stimulera dess återbildning. Vill man ha en fetare kräm så kan man använda fetare oljor.
Citronolja valde jag för att jag absolut älskar doften, men också för att den anses vara inflammationshämmande och blodcirkulationsbefrämjande. Honung är ett bra komplement med sina fuktbevarande och mjukgörande egenskaper.

E-vitamin tillsätts för sina anti-oxiderande egenskaper. Det hindrar oxidation som leder till att smöret härsknar. Kylskåpsförvaring förlänger också smörets livslängd.

Vill man läsa mer om olika ingredienser så rekommenderar jag shenet.se, en ovärderlig informationsbank.

Jag köpte mina råvaror främst från vitavera.se och använde ekologiska alternativ där det fanns. Summa sumarum gick en sats body butter på ca 106 kr vilket jag tycker är fullt rimligt, särskilt i jämförelse med vad det kostar att köpa motsvarande produkt packad och klar.



Kommentarer
Postat av: Yuna

LIKE!

2011-05-13 @ 13:00:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0