ocm och jag kom inte överens.


Något som de flesta som är intresserade av naturlig hurdvård verkar prova är OCM, Oil Cleansing Method. Det går i korthet ut på att man masserar ansiktet en ganska lång stund med vegetabiliska oljor, gärna en blandning mellan ricinolja och någon annan olja, typ oliv. Metoden går ut på att fett löser fett; och ricinen ska vara särskilt rengörande. När man har masserat färdigt ångar man bort resterna av oljan med en varm handduk i fyra-fem omgångar.

Jag har sett flera som hyllar den här metoden, och det är ju givetvis bra om det fungerar för dem. Flera har fått bättre hy och färre finnar.

För mig blev det dock verkligen tvärtom, och det tycker jag är viktigt att påpeka. OCM är INTE en metod som passar alla, och man gör det på egen risk. På forumet på lockig.se finns det flera som berättar om sina negativa erfarenheter av metoden, vilket är bra att ta upp som en motpool till den hyllande kören.

För mig ledde OCM till rejäla utbrott av finnar runt munnen och på kinderna; ställen där jag aldrig har haft det förut. Och det har tagit tid att komma tillrätta med, efter ungefär fyra månader efter min sista OCM börjar huden återgå till sitt vanliga jag igen. Och det har verkligen inte varit roliga månader.

Det är givetvis bra för alla som det har fungerat bra för, men jag vill också ge min sida av saken. Och OCM och jag kom verkligen inte överens.



Kommentarer
Postat av: Jim

Now you're just talking dirty!! ;-)

2011-12-25 @ 09:37:11
Postat av: Lesly Valencia

hmm intressant metod, har inte testat med olja synd att det inte funkade för dig. Jag testade att rengöra ansiktet med äppelcidervinäger och det blev bara värre.



Sedan kan man ju argumentera för att det är ett tecken på att orenheterna är på väg ut när man får finnar och liknande. att det är ett tecken på att någon händer, men man vill ju inte fortsätta då även om det kanske blir bättre sen...



Gott nytt år på dig!



2011-12-30 @ 22:28:49
URL: http://leslita.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0