ekologisk glass.


Glass är min stora last och svaga punkt. Jag verkligen älskar glass! Jag tycker att det går utmärkt att äta hela vintern också för den delen. Och allra, allra godast är hemgjord glass. När jag var liten gjorde alltid min mamma en trevåningstårta med hemmagjord jordgubbsglass och marsipanrosor till min födelsedag. Marsipanen fick gärna någon annan äta upp, men glassen... ojojoj.

Jag har ju tidigare lagt ut ett recept på vaniljglass, men nu har jag hittat ett ännu bättre, en fransk variant. Eftersom jag numera har glassmaskin gör jag glassen i den, det tycker jag blir allra godast. Men det fungerar också att ställa in i frysen och röra då och då.

Till ca 1,5 liter glass behövs:

• 5 dl  vispgrädde
• 4 dl  mjölk
• 2 st  vaniljstänger
• 1,75 dl  strösocker
• 8 st  äggulor
• 0,25 tsk  salt

Gör såhär:

• Häll grädde och mjölk i en kastrull, dela vaniljstängerna på längden
och skrapa ur fröna. Blanda både dem och de urskrapade skidorna i
gräddmjölken. Låt detta sjuda upp på spisen.
• Tag sedan kastrullen från plattan så att gräddmjölken får svalna.
• Vispa socker, äggulor och salt fluffigt med en elvisp. Tillsätt äggvispet,
lite i taget i gräddmjölken. Rör om väl.
• Ställ tillbaka kastrullen på spisen och sjud inder vispning tills krämen
börjat tjockna. Bränna absolut inte blandningen, då är det bara att börja om.
• Tag kastrullen av spisen och vispa krämen kall.
• Följ instruktionerna på din glassmaskin. Utan glassmaskin: Häll
glasskrämen i en form och ställ in i frysen. Rör om var tjugonde minut
och frys 3-4 timmar.



Det fina i kråksången är att alla dessa ingredienser går att få tag på som ekologiska. Ekovaniljsstänger ser man förvisso inte ofta ute i handeln, men det kan man med fördel beställa billigt från till exempel Crearome.

Originalrecept hittas här.


Kommentarer
Postat av: Linnea

Ja jag har hört mycket gott om My Havtorn! :) Dock så vill jag inte blanda alltför många olika märken och produkter och jag har för bara ett tag sen beställt en rengöring från Weleda med mandel, hoppas att det ska fungerar. Men jag är väääldigt sugen på att testa denna olja ändå så kanske slår till när jag får råd :D Tack så mycket för tipset!

2012-01-18 @ 15:44:53
URL: http://linneasekologiska.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0