husmorstips: rengör silver.


Jag är inne i en period då jag känner att jag vill storstäda. Ni vet, sådär riktigt skura och tvätta ur alla lådor och damma lister och gå igenom gömmor där det samlats damm och otrevligheter. Detta infall kan ha att göra med att det snart är jul men kanske ännu hellre att jag skriver uppsats. Aldrig är väl andra tråkigheter så lockande som när man MÅSTE plugga MASSOR. (Städrycket kan också ha att göra med att jag inte har torkat av mina lister på typ fyra år, men det behöver vi ju inte prata om.)

Men, hur som haver, idag fick jag ett infall att testa det gamla husmorsknepet för att snygga upp silverbestick. Jag har mina dopbestick samt lite arvegods som såg riktigt tråkigt ut.

Gör såhär:

• Koka upp vatten med lite bikarbonat i.
• Häll vattnet i en skål med aluminiumfolie i.
• Doppa silverprylarna och diska sedan som vanligt.



Såhär tråkiga såg de ut innan...



Och efter någon halvminut i spat (innan disk):



Som magi!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0