att styla lockar med gelé.


Okej, om balsammetoden ger förutsättningar för fina lockar så är det stylingen som befäster dem. Att hitta rätt stylingsätt för ens eget hår är a och o. Jag tänkte dela med mig av en rutin som jag tycker fungerar utmärkt. Den är anpassad för mitt relativt korta, torra lockiga hår.

Utgå från ett nytvättat hår.

• Krama ur överflödigt vatten med en handduk. Kamma eller borsta aldrig blött hår, borsta istället igenom innan du tvättar det.

• Skölj håret med rikligt med öl, hängande över badkarskanten/duschen med huvudet uppochner.

• Ta en klick gelé, jag använder ungefär en hasselnöts storlek till mitt axellånga, tunna hår, och kamma in med fingrarna i det plaskvåta håret, fortfarande med huvudet uppochner. (Se tips på gelé.)

• Stå kvar i samma position och kupa handen nedanför håret. För den uppåt och låt då lockarna ringla sig i handen. När du är uppe vid hårfästet, krama om lockarna som ligger i handen och få ur överflödig vätska. Krama igenom hela håret för att få fram lockar. Du kan behöva vända huvudet på sidan för att få fram bra lockar i sidohåret.

• Lyft huvudet och lägg försiktigt håret i den bena du vill ha. Kamma absolut inte! Lägg en handduk över axlarna och låt självtorka tills det är riktigt torrt och geléhårt. Rör inte håret under tiden!

Då ser du ut ungefär som en kille från 90-talet som ska på mellanstadiedisco:



Men, sen händer magin! Vänd återigen huvudet uppochner och krama lockarna på samma sätt som tidigare. Överflödig gelé försvinner då. Arbeta lite extra inne vid hårbotten.



Längst inne vid hårbotten kan det vara lite pilligt att få bort gelékänslan. Jag tar svinhårsborsten och borstar försiktigt bara på innersta fem centimeter.

Klart!




En bra video som jag har hämtat inspiration ifrån är denna. Man kan "ploppa" håret som i videon, men det tycker jag fungerar sådär på korta hår. Där ser ni också principen för att krama fram lockar ur vått hår.


Kommentarer
Postat av: Lesly Valencia

Jättebra inlägg! Jag har aldrig testat öl. Trodde att det var mer som för att neutralisera om man använder basiskt bikarbonat eller har hårt vattten eller så. Men till syling också! Vad bra.



Du har fint hår, det ser inte alls hårt och stylat ut :)



Hade så bra

2011-10-18 @ 15:17:14
URL: http://leslita.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0