balsammetoden – inpackning.


Som inpackning/vårdande balsam fungerar Body Shops Rainforest Moisture Hair Butter bra. Applicera och låt verka så länge som möjligt, gärna över natten, invirad i handduk. Den är dock väldigt tung, vilket mitt hår älskar, men jag kan tänka mig att mindre torra hår kan bli för nedtyngda av den.

Innehållsförteckningen tycker jag är relativt ok, om än ganska mycket konserveringsmedel. Speciellt Phenoxyethanol är omstritt och anses kunna orsaka irritation. Jag har inte känt något, och kasserar inte det jag har, men jag kommer förmodligen att titta på alternativ när det är dags att inhandla ny inpackning.

Dessutom är den ganska dyr. 145 kr betalade jag i butik, 135 kr kostar den online.



Ingredienser: Aqua (vatten) (lösningsmedel/spädningsmedel), Cetearyl Alcohol (cetearylalkohol) (emulgeringsmedel), Distearoylethyl Hydroxyethylmonium Methosulfate (antistatiskt medel), Olea Europaea Fruit Oil (olivolja) (mjukgörande medel), Parfum (doftämne), Phenoxyethanol (fenoxietanol) (konserveringsmedel), Cetyl Esters (cetylestrar) (mjukgörande medel), Glycerin (fuktbindare), Schinziophyton Rautanenii Kernel Oil (mankettiolja) (mjukgörande medel), Benzoic Acid (bensoesyra) (konserveringsmedel), Caprylyl Glycol (mjukgörande medel), Salicylic Acid (salicylsyra) (konserveringsmedel/mjukgörande medel), Trisodium Ethylenediamine Disuccinate (gelébildande medel), Mel (honung) (naturlig tillsats), Pentaclethra Macroloba Seed Oil (pracaxiolja) (mjukgörande medel), Sodium Benzoate (natriumbensoat) (konserveringsmedel), Tocopherol (tokoferol) (antioxidant).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0