mandelmjölk.


Klassisk mandelmjölk är en alldeles förträfflig, enkel och billig ansiktsrengöring. Det är mild, återfuktande och närande, mycket tack vare mandelns höga fettinnehåll. Kan användas morgon och kväll, jag föredrar dock enbart det senare.

Mjölken gör man enkelt själv efter följande recept:


• 2,5 dl mineralvatten utan kolsyra
• 25 g malda mandlar
• 2 tsk honung

Mixa mandeln med vatten och honung. Låt stå och dra ett par timmar och sila sedan. Häll upp på flaska. Mandelmjölken håller upp till en vecka i kylskåp, sedan bör man kassera det som eventuellt har blivit över. Alternativt gör en helkroppsrengöring eller häll helt sonika resterna i badet.



Instruktioner:

Dränk in en bomullrondell eller motsvarande med mandelmjölk. Rengör ansiktet. Har du mycket smink på dig så använd ytterligare en eller två rondeller tills allt är borta. Låt överflödig mjölk torka in i huden. Friska sedan upp med lämpligt ansiktsvatten (jag gillar lavendel- eller trollhasselhydrolat) och avsluta med fuktighetskräm eller ansiktsolja.

Jag har testat att använda mandelmjölken även på området runt ögonen vilket har fungerat bra. Det tar bort även mascara och eyeliner, dock blöter jag upp ögonsminket med vatten först. Jag låter inte heller mjölken sitta kvar på området runt ögonen utan tar bort det med bomullsrondell fuktad med vatten.

Tänk dock alltid på att olika personer är känsliga mot olika saker och att det därför är bra att göra ett allergitest innan användning.


Kommentarer
Postat av: Annis

Tack för att du klargjorde detta för mig :) Jag har alltid trott att man köpte mandelmjölk och att man inte kan göra det själv..:)

2011-09-12 @ 16:51:10
URL: http://www.hudomsorg.se
Postat av: Ida

Oj! Det där vill jag prova!

2011-11-12 @ 20:13:00
URL: http://aidu.blogg.se/
Postat av: Amanda

det här verkar kul! på vilket sätt hjälper mandelmjölk huden dock?

2012-01-12 @ 15:06:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0