miljö-, hår- och balsammetodvänliga vågor.


Jag tänkte bjussa på lite tips på hur man skaffar retrovågor på ett synnerligen skonsamt sätt, detta är snällt mot både miljö och hår. Dessutom är det kompatibelt med BM. Som jag tidigare sagt så använder jag ofta mina egna lockar för att göra vågor, men ibland är det en fördel att frisera under mer kontrollerade former.

Till detta behövs:

• Öl
• Gelé
• Tuperingskam
• Svinhårsborste
• Klämmor/hårnålar/vad du nu kan tänkas sätta fast håret med.

Gör såhär:

• Fukta igenom håret ordentligt med öl. Detta görs enklast med en blomspruta eller dylikt. Har du ingen öl går det såklart med vatten, men jag tycker inte att det håller lika bra.
• Ta en rejäl klick gelé och fördela i håret. När det torkar ska det bli riktigt hårt; det är det som skapar stadgan även om man sedan borstar ur överflödig gelé.
• Gör den bena du vill ha. Dela sedan håret i tre sektioner; en på vardera sida av benan, dock bara överhåret, och en baktill. Kamma försiktigt igenom delarna så de ligger platt men skilda från varandra.
• Börja sedan med en av de främre sektionerna. Håret ligger nu alltså platt och rakt. Sätt kammen inne vid benan och dra utåt/framåt för att forma en första våg ner i pannan. Lyfta kammen, lägg fingret på vågen, placera kammen nedanför fingret och gör samma rörelse men i motsatt riktigt för att forma nästa del på vågen. Upprepa tills du är nöjd.
• Eventuellt överblivet hår kan med fördel rullas vid örat. Jag gillar att lägga den framåt som på bilden, då blir det en schyst liten fjong när den har torkat.
• Fäst eventuellt dina vågor. Det bästa man kan använda är klassiska curl pins, men hårnålar fungerar också.
• Upprepa på andra sidan benan.
• Ge dig sedan på det tredje hårpartiet. Jag föredrar att inte ha vågor på huvudet baktill, därför kammar jag håret rakt där. Dela sedan in håret i sektioner som tvinnas lätt och fästs upp i nacken. Fäst dem åt det håll du vill ha lockarna; jag ville att mina skulle peka utåt, förutom under örat där jag ville att de skulle falla in mot halsen.




• Låt torka. Har du tunt, kort hår som jag tar det kanske fem-sex timmar. Har du tjockare hår tar det givetvis längre tid. Här kan du förstås använda fön för att påskynda torkningen, men då blir det mindre hårvänligt.
• När det hela är HELT torrt kan du försiktigt borsta ut lockarna med svinhårsborste. Dela in håret i sektioner och tupera inne vid hårbotten. Avsluta med ytterligare en omgång med svinhårsborsten för glans.
• Fäst upp håret om du vill. Vid speciella tillfällen kan man lyxa med lite hårspray, annars tycker jag att det brukar hålla sig ganska bra ändå.

Voila!





Kommentarer
Postat av: Emma

Superfina vågor :)

2012-01-19 @ 12:45:10
URL: http://Emma-ls.blogspot.com
Postat av: Hannah - littlebridtoldme

Åh vad fint så ska jag nog göra med mitt hår någon speciell dag när man vill känna sig extra fin!

2012-01-19 @ 21:55:45
URL: http://littlebirdtoldme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0