mönster pläd.


Jag fick en fråga om hur jag virkar pläden och vilket mönster jag använder mig av. Ursprungsmönstret hittade jag hos Stickig. Pläden virkas av stolpar; en topp är tre stolpar i en maska och en dal är tre stolpar ihopvirkade. Mellan topparna och dalarna är det fyra vanliga stolpar. Tänk på att börja varje varv med tre luftmaskor istället för första stolpen.

Dalen kan vara lite knepig, men stolpar virkas ihop på följande sätt enligt Stickigs mönster:

"omtag, genom maskan, omtag, dra igenom maskan, omtag genom två maskor

omtag, genom maskan, omtag, dra igenom maskan, omtag genom två maskor
omtag, genom maskan, omtag, dra igenom maskan, omtag dra igenom alla fem maskor"

Du väljer själv hur stor din pläd ska bli, men tänk på att alltid börja och sluta med en topp. Jag har 26 toppar och 25 dalar på min filt, den är virkad i Marks&Kattens Eco bomull med virknål 3,5 och blir då ca 120 cm bred. (Jag virkar ganska hårt.) Varje rand är två varv.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0