risgroda.





Ah, idag har jag återupplevt en riktig klassiker; risgrodan! Jag vet inte hur många grodor jag sydde som liten. Jag startade till och med en liten verksamhet och sålde grodor till mina vänner, 25 för de små och 50 för de stora. Tack vare riset kan man sätta grodan i olika positioner och den blir dessutom skön att hålla i.

En risgroda görs på följande vis:

• Lägg ihop två bitar tyg och måla av grodmönstret. (Mönstret finns nedan. Skriv ut på A4.)
• Sy ihop tygbitarna räta mot räta och lämna håll mellan markeringarna nedertill på grodan. Sy gärna med tredubbla stygn eller med tät, tät sicksack så det blir riktigt hållbart.
• Klipp runt grodan men lämna lite sömnsmån. Gör hack in till sömmen vid skarpa kanter eller djupa veck så ser det bättre ut när man vänder grodan.
• Vänd grodan och använd en tratt för att fylla på med ris. Har du ingen tratt kan man forma ett papper till en kon.
• Nåla och sy ihop med små, täta stygn.
• Ge grodan ett par lämpliga ögon.

Det går också bra att använda filt och låta kidsen tråckla ihop en groda själv. Då lämpar sig dock vanlig stoppning bättre än ris...

Lycka till!








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0